Uni4Equity
Strengthening Universities response to sexual harassment with an equity approach (Uni4Equity)
nr umowy grantowej: 101094121
Horyzont Europa
Okres realizacji projektu: 36 miesięcy (01.02.2023 –31.01.2026)
Koordynatorem projektu jest kierowany przez prof. Carmen Vives-Cases zespół z Uniwersytetu w Alicante (Hiszpania), a partnerami – poza Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – CESIE (Włochy), APLICA (Hiszpania), Uniwersytet Burgenland (Austria), Uniwersytet w Antwerpii (Belgia), Uniwersytet w Weronie (Włochy), Uniwersytet w Maia (Portugalia).
Głównym celem rozpisanego na trzy lata projektu jest wzmocnienie uniwersytetów w identyfikowaniu, mapowaniu i reagowaniu na molestowanie seksualne w miejscu pracy. Cel ten jest realizowany poprzez:
– współpracę w ramach jednostek działających na uniwersytetach odpowiedzialnych za kwestie równości płci;
– promowanie wzajemnego uczenia się i wymiany dobrych praktyk w celu identyfikacji i zwalczania przejawów molestowania seksualnego na uniwersytetach;
– doskonalenie umiejętności korzystania z narzędzi służących rozwiązywaniu problemów związanych z ryzykiem molestowania seksualnego oraz do pracy z następstwami molestowania seksualnego;
– zmniejszanie czynników ryzyka ekspozycji na molestowanie seksualne na różnych poziomach relacji (międzyludzkich, instytucjonalnych i społecznych);
– minimalizowanie wpływu, jaki doświadczenie molestowania seksualnego może mieć na ofiary;
– przyczynianie się do wzmocnienia liderskiej roli uniwersytetów w przeciwstawianiu się przejawom molestowania seksualnego w miejscach pracy;
– zwiększanie świadomości społecznej w tym zakresie;
– integrowanie strategii na różnych poziomach zapobiegania przejawom molestowania seksualnego we współpracy ze społecznościami uniwersyteckimi i lokalnymi.
Realizowane zadania:
– Prowadzenie badań naukowych we wstępnej fazie projektu: diagnozowanie istniejących w ramach uniwersytetów strategii związanych z identyfikowaniem, mapowaniem i reagowaniem na molestowanie seksualne w miejscu pracy.
– Projektowanie i wdrażanie długoterminowych, szeroko zakrojonych, opartych na dowodach naukowych strategii zapobiegawczych w ramach profilaktyki pierwotnej, wtórnej i trzeciorzędowej
Zadania w ramach profilaktyki pierwotnej:
- filozoficzna, etyczna i językowa refleksja nad tym, co zalicza się do „molestowania seksualnego” (ustalenie ramy teoretycznej);
- przegląd istniejącej w ramach uniwersytetów dokumentacji w tym planów związanych z równością płci;
- kampanie społeczne na dużą skalę za pośrednictwem mediów społecznościowych z odpowiednimi podmiotami (organizacjami pozarządowymi, szkołami, firmami zewnętrznymi) w celu zwiększenia świadomości społecznej w obszarze profilaktyki molestowania seksualnego;
- zakrojone na szeroką skalę szkolenia i warsztaty praktyczne online (program skierowany do wszystkich grup docelowych uczelni, mający na celu zwiększenie świadomości na temat tego, czym jest molestowanie seksualne);
Zadania w ramach profilaktyki wtórnej:
- promowanie sposobów postępowania w przypadku doświadczenia molestowania seksualnego;
- program warsztatowy dla wszystkich podmiotów uczelni wyższych – pracowników naukowych i administracyjnych, studentów i studentek – zwiększający świadomość związaną z reagowaniem na przejawy molestowania seksualnego;
- analiza prawna i etyczna odpowiedzialności uczelni miejsca pracy w aspekcie profilaktyki molestowania seksualnego;
- przegląd i ulepszenie istniejących protokołów reagowania na przejawy molestowania seksualnego z uwzględnieniem potrzeb grup mniejszościowych;
- zaprojektowanie i wdrożenie e-narzędzia dla potencjalnych ofiar, (strona internetowa i/lub aplikacja).
Zadania w ramach profilaktyki trzeciorzędowej:
- porozumienia instytucjonalne między uniwersytetami i innymi podmiotami zajmującymi się zarządzaniem i monitorowaniem przypadków molestowania seksualnego
- przegląd i ulepszenia istniejących protokołów w celu poprawy sposobów śledzenia losów ofiar i sprawców molestowania seksualnego;
- programy warsztatów wspierających dotyczących negocjacji, samoobrony, asertywności.
– Prowadzenie badań naukowych w ostatniej fazie projektu: proces ewaluacji jakościowej i ilościowej oraz wpływu interwencji.
Zespół UAM
Kierowniczka
dr hab. Sylwia Jaskulska, prof. UAM (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM)
Członkinie zespołu
dr hab. Barbara Jankowiak, prof. UAM (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM),
dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska, prof. UAM (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM),
dr hab. Katarzyna Waszyńska, prof. UAM (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM)
dr hab. Iwetta Andruszkiewicz prof. UAM (Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Centrum Badań nad Partycypacją Kobiet w Przestrzeni Publicznej UAM).
Grupa doradcza
dr Grażyna Barabasz (Wydział Studiów Edukacyjnych UAM)
dr hab. Emilia Soroko, prof. UAM (Wydział Psychologii i Kognitywistyki UAM)
mgr Katarzyna Wala (Zespół Audyt i monitoring równości oraz różnorodności w UAM)
mgr Martyna Faustyna Zachorska (Szkoła Doktorska Szkoły Dziedzinowej Nauk o Języku i Literaturze UAM)
dr Monika Zielona-Jenek (Wydział Psychologii i Kognitywistyki UAM)